måndag 7 juni 2010

Länka Dokument mappen till en annan mapp

Om man inte vill ha sina dokument under ~/Dokument så kan man länka den mappen till en annan mapp. När ni är säker på att ni inte har nåt under Dokument mapp på er användare(~/Dokument) så ta bort den. Sen i terminalen så skriverni följande:
ln -s /sökväg/till/dokumenten ~/Dokument
tex:
ln -s /mnt/blandat/Dokument ~/Dokument

-s
Gör att det blir symbolic links i stället för hard links.
Man kan inte göra Hard-links till mappar och som i mitt fall när jag har en ganska liten home partition och en stor hårddisk som inehåller mina dokument så vill jag iaf inte göra en hard-link eftersom jag då skulle behöva ha en kopia av alla de dokumenten i min Home partition... Det skulle ha tagit bort hela vitsen med det hela :)

Detta gör att när jag klickar på mappen ~/Dokument så visas dokumenten som jag har i /mnt/blandat/Dokument och om jag lägger till ett dokument under ~/Dokument så dyker den även upp under /mnt/blandat/Dokument. Men se till att ni inte tar bort /mnt/blandat/Dokument för då försvinner alla filerna som syns under ~/Dokument eftersom de bara är länkade dit...

Inga kommentarer: